Alkuvoimaa luonnosta

Ajatuksia kokonaisvaltaisesta terveydestä.

Kasvissyönti meillä

Olga Temonen, 2.5.2018, Olga Temonen, Ravitsemus & Ruoka

Minä en ole minkään sortin kasvissyönnin asiantuntija, ainoastaan olen onnistunut pitämään itseni ja perheeni hengissä ja terveenä lakto-ovo vegetaristi ruokavaliolla jo  12 vuoden ajan. Meillä syödään aika tavallista nykyajan kotiruokaa, eli pastaa, keittoja, wokkeja ja uuniruokia. Lisäksi syömme naposteltavina paljon pähkinöitä ja siemeniä.  Meillä syödään aika vähän leipää, ja  juustoja ja voita lukuun ottamatta aika vähän maitotuotteita.  Meillä on kanoja, joten munia on aina, ja niitä myös käytetään paljon.

Isoin periaate ruokavalion toimivuudessa minulle on, että koitan jo kaupassa  miettiä mistä perusraaka-aineista koko perhe saa riittävästi kaikkea tarpeellista. Moni kasvissyöjä on niin peloteltu ravintoarvojen vähäisyydestä että huolehtii niistä sitäkin tarkemmin. Vaikka ei se mitään salatiedettä ole. Kun huolehtii että lautasella on sekä proteiineja, hiilihydraatteja ja kuitua, kaikki menee hyvin.

Ostan vain täysjyvä- gluteiinitonta- tai papu ja linssipastaa. Riisissä sama juttu, suosin täysjyvää. (Vogelin täysjyväriisi on muuten maailman parasta täysjyväriisiä, siihen jää ihan koukkuun!) Pidän myös huolen että jääkaapissa on aina tiettyjä terveellisiä peruskasviksia, kuten porkkanoita, valkokaalia, lehtikaalia, paprikaa, ja tomaatteja. Proteiinit tulevat paitsi täysjyväviljoista, myös pavuista, linsseistä, soijarouheesta, nyhtökaurasta, tofusta ja quornista (sieniproteiini).

Normaali meidän ruokaviikko voisi olla esimerkiksi tällainen:

Maanantai: Täysjyväriisiä ja wokkia (nyhtökauraa paprika, parsakaalia, vihreitä papuja, kaurakermaa)

Tiistai: Linssikeitto (lapset laittavat raejuustoa päälle) ja ruisleipää ja juustoa

Keskiviikko: Pastaa ja quornkastiketta ( Quornpaloja, pinaattia, vihreitä papuja, sulatejuustoa), salaattia

Torstai: Uunijuurekset, soijanakkeja, salaattia

Perjantai: Kasvisuunipata (soijapaloja, kikherneitä, perunaa, porkkanaa, sipulia, kermaa)

Lauantai: Lounaaksi kaurapuuroa, illalliseksi Pitsaa  ja salaattia

Sunnuntai: Lounaaksi munakasta, illalliseksi papuwokkia ja nuudeleita (erilaisia tölkkipapuja, soijarouhetta, paprikaa kaurakermaa)

Ruokajuomana meillä juodaan vettä. Paitsi viikonloppuna, jos on pitsaa, juodaan sen  kanssa kokista, samoin silloin kun käydään ulkona syömässä. Tai Tuukka ja lapset, minä juon viikonloppuisin ruoan kanssa usein lasin viiniä.

Vaikeaa tämä ei ole, vaan ihan normaalia ruoanlaittoa. Nykyajan kasvissyönti on tehty tosi helpoksi, kaikkea saa lähikaupasta ja raaka-aineet eivät ole sen kalliiimpia kuin sekasyöjilläkään.

Entä syömmekö lisäravinteita? Jonkin verran, B12 vitamiinia, Vogelin kalatonta omegaa,  d-vitamiinia sekä satunnaisesti kalsiumtabletteja.

  • Permalink
  • 213 views

Lisää kommenttisi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä* merkityt kentät tulee täyttää.