Alkuvoimaa luonnosta

Ajatuksia kokonaisvaltaisesta terveydestä.

Väsyttävät vaihdevuodet

Varpu Tavi, 14.3.2018, Mieliala, Naisen elämää, Vaihdevuodet

Hyvin tavallista on, että vaihdevuosia elävä nainen tuntee itsensä umpiväsyneeksi. Se ei ole lainkaan kummallista, sillä vaihdevuodet voivat väsyttää monestakin eri syystä.

Ensinnäkin hormonaalisista syistä: estrogeenituotannon hiipuminen voi aiheuttaa väsymystä ja energian puutetta, muisti- ja keskittymisvaikeuksia sekä masennusta. Vaihdevuosien hermostoperäiset oireet eli kuumat aallot, hikoilupuuskat, sydämentykytys sekä unihäiriöt, aiheutuvat hormonaalisen epätasapainon heijastumisesta ei-tahdonalaisen hermoston toimintaan. Nämä oireet pahentävät väsmyksen tunteita. Näitä esiintyy yli puolella vaihdevuosi-ikäisistä naisista.

Kuumia aaltoja esiintyy usein öisin, ja siksi ne pahentavat unihäiriöitä. Kuumista aalloista löydät lisätietoa täältä.

Vaihdevuosien psyykkisistä oireista tavallisimpia ovat haluttomuus, mielialahäiriöt, ahdistuneisuus ja masentuneisuus, jotka kaikki niin yhdessä kuin erikseenkin lisäävät väsymystä.

Väsymyksen syy saattaa myös olla ravitsemuksellinen. Esivaihdevuosien aikana esiintyy usein runsaita kuukautisvuotoja, jotka saattavat synnyttää raudan puutetta. Raudan puute heikentää veren hapensaantia, mikä saa olon vetämättömäksi. Rautaa saa parhaiten maksasta ja veriruoista, mutta sitä sisältävät myös merilevät, hampunsiemenet, seesamitahna, linssit ja täysjyvävilja. Ylipäätään mahdollisimman monipuolinen kasvisten ja marjojen syöminen antaa elimistölle tarpeellisia hiven- ja kivennäisaineita sekä vitamiineja, jotka auttavat hormoneja selviämään myllerrysvaiheesta.

VINKKI: Täysjyväriisi sisältää magnesiumia, seleeniä ja tryptofaania. Tryptofaani kulkeutuu aivoihin, jossa siitä muodostuu sekä mielialalle tärkeää aivojen välittäjäainetta (onnellisuushormoniksikin kutsuttua) serotoniinia että unta rauhoittavaa ja vuorokausirytmiä säätelevää melatoniinia.

Väsymystä esiintyy useimpien sairauksien yhtenä oireena, ja varsinkin stressi synnyttää väsymystä. Vaihdevuosi-ikäinen saattaa olla pikemminkin stressaantunut työelämässä kuin potea ”naisten vaivoja”. Jos tunnet olevasti koko ajan väsynyt, kartoita elämäntilanteesi perusteellisesti. Kannattaa myös muistaa, ettei väsymys aina ole oire jostakin terveyden epätasapainotilasta. Kysymyksessä saattaa olla ihan yksinkertaisesti elimistön keino vaatia ihmistä hidastamaan tahtia!

Vaihdevuosien aikaan naisen elimistössä on siis kokonainen rypäs väsymyksen mahdollisia aiheuttajia, siksi on joskus hyvinkin vaikeata osoittaa yhtä ainoaa selkeää syytä. Hoida stressiä pois, muista levätä tarpeeksi, syö värikkäitä kasviksia ja hyviä rasvoja, kuumiin aaltoihin helpotusta tuo salviavalmiste Menoforce Strong ja hermostoperäisiin sydänoireisiin auttaa orapihlajauute Crataegus. Kävele metsässä, ratsasta, ulkoiluta koiraa, joogaa, harrasta taijia tai qigongia –  tee kaikkea sellaista, mikä saa mielesi rauhalliseksi ja hyväksi.

Yksi keskeinen tekijä tämän päivän elämäntavoissa synnyttää hermostoomme jatkuvaa stressiä ilman vaihdevuosiakin: olemme liikaa erilaisten näyttöpäätteiden äärellä ja aivan liikaa sosiaalisen median pauloissa. Laitteista säteilevä sininen valo hajottaa elimistössä melatoniini-hormonia, mikä puolestaan vaikeuttaa unensaantia. Melatoniinin tuotantoa voi lisätä elämäntavoilla.

Yhdessä lääkäri Anna Sillanpään kanssa kirjoittamassamme kirjassa Koko naisen terveys kerromme:

”Melatoniinin tuotantoa voi turvallisesti ja ilman sivuvaikutuksia tehostaa harrastamalla liikuntaa. Joidenkin tietojen mukaan karnitiini tehostaa melatoniinin tuotantoa. Solut pystyvät valmistamaan karnitiinia lysiini-nimisestä aminohaposta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kannattaa syödä lihaa, papuja ja linssejä. Karnitiinipillereiden syönnistä ei tutkimusten mukaan ole apua. Melatoniinin tuotannon tukemisen ohella voidaan vaikuttaa melatoniinin hajoamiseen. Tiedetään, että kirkas valo ja varsinkin sen sininen aallonpituus hajottavat tehokkaasti melatoniinia. Tämän vuoksi suositellaan makuuhuoneen pimentämistä ja kirkkaan valaistuksen himmentämistä hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa. Tv-ruutu, tietokoneen näyttö ja puhelimen tai mobiililaitteiden näyttö myös säteilevät sinistä valoa, joka hajottaa jo syntynyttä melatoniinia. Siksi tv kannattaa sammuttaa hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa ja käyttää puhelimen asetuksissa matalampaa valaistustasoa sekä valita perinteinen kirja sähköisen kirjan sijasta vuodelukemiseksi. Iltakävely tai kevyt lenkkeily ennen nukkumaanmenoa parantaa unensaantia, sen sijaan raskaat treenit saavat elimistön ylikierroksille pitkäksi aikaa, joten ne kannattaa tehdä aiemmin päivällä.”

 

 

Lisää kommenttisi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä* merkityt kentät tulee täyttää.