Alkuvoimaa luonnosta

Ajatuksia kokonaisvaltaisesta terveydestä.

Kaalisalaattia yksin mutusteltavaksi

Olga Temonen, 23.2.2016, Olga Temonen, Ravitsemus & Ruoka

Viimeistään näillä paikkeilla talvella alan syömään yhä enenevissä määrin kaalia. Valkokaalia tai punakaalia, molemmat maistuvat, kunhan on kaalia. Kaali on superterveellistä, monipuolista ja halpaa. Se on loistavaa raakaruokaa ja usein myös lapset pitävät siitä. Meillä lapset ja aikuiset syövät paljon valkokaalia ihan sellaisenaan, mutta punakaali on minun suosikkini.

Jokainen tietää sen tunteen kun on yksin kotona, kun iltaruokaan on liikaa aikaa ja jotain pientä lounasta itselle olisi kiva tehdä, mutta ei aina jaksaisi syödä voileipää. Ja terveellistäkin pitäisi olla jotta voisi syödä hyvällä omallatunnolla, rauhassa. Minulla on oikeastaan aina jääkaapissa kaalia, ja kun muut eivät ole syömässä, voin toteuttaa rauhassa näitä omia mielihalujani. Tässä, saanko esitellä, minun kirjoituspäivieni eväs numero yksi.

Punakaalisalaatti

  • Nyrkin kokoinen pala punakaalia
  • 1/2 valkosipulinkynsi
  • 2 rkl appelsiinimehua
  • 2 rkl oliiviöljyä
  • 1 tl Dijon hunaja -sinappia
  • mustapippuria
  • Herbamaresuolaa
  • tuoretta, hienonnettua persiljaa
  • kourallinen rusinoita
  • Parmesania

Siivuta punakaali ihan ohueksi. Pilko tai murskaa valkosipuli. Sekoita kaikki aineet paitsi Parmesan keskenään. Kumoa salaatti lautaselle, ripottele päälle reilusti Parmesania ja syö rauhassa ilman kiirettä.

Lisää kommenttisi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä* merkityt kentät tulee täyttää.