Alkuvoimaa luonnosta

Ajatuksia kokonaisvaltaisesta terveydestä.

Viisi vinkkiä kirjasta Teholaihtuminen

Varpu Tavi, 31.1.2013, Painonhallinta

Olen jo nähnyt aika monta arviota uusimmasta kirjastani TEHOLAIHTUMINEN – Hyppynarukuuri ja 100 muuta konstia. Niissä on poimittu esiin kunkin kriitikon tärkeimpinä pitämiä vinkkejä. Jokaisella on ollut eri tulkinta tärkeimmistä. Niin pitääkin olla. Minun omat TOP 5:ni ovat nämä:

1. Nuku hyvin
Rauhalliset ja riittävän pitkät yöunet ovat yksi hormonitasapainon kulmakivistä. Unihäiriöt lihottavat kolmea eri reittiä. Ensinnäkin energiavaje pistää ihmisen helposti syömään liikaa. Toisekeen väsyneenä ei jaksa liikkua, keho säästelee voimiaan ja kuluttaa tavallistakin vähemmän. Kolmas vaikutusreitti on hormonaalinen: krooninen univaje laskee leptiinitasoja, heikentää sokerinsietokykyä ja nostaa kortisolitasoja iltaisin.

2. Älä stressaa
Stressi ja unihäiriöt kulkevat käsi kädessä ja vaikuttavat samoilla mekanismeilla. Negatiivisen stressin hoitaminen pois on samanlainen edellytys laihtuvaan elämäntapaan siirtymiselle kuin kunnon yöunetkin. Ihan keskeinen. Ilma sitä ei laihtumista taphdu.

3. Maailman paras laihtumisruokavalio
Maailman paras laihtumisruokavalio on se, joka sopii juuri sinulle. Jota jaksat noudattaa tästä ikuisuuksiin. Oman terveellisen ruokavaliosi voit koostaa juuri siten kuin sinun elämäntapaasi, persoonallisuuteesi ja mieltymyksiisi sopii.

4. Opettele tunnistamaan oikea nälkä
Sain juuri tänä aamuna hauskan sähköpostin. Päivi kirjoitti minulle:

”Yleensä kun puhutaan painon pudottamisesta, elämäntaparemontista jne., puhutaan siitä, että pitäisi syödä säännöllisesti, ettei nälkä pääse yllättämään. Tuo on ollut mulle iso ongelma ja kompastuskivi. Aina kun olen aloittanut uuden elämän ja päättänyt syödä järkevästi, olen alkanut noudattaa mantraa ’ei saa tulla nälkä – tai jos tulee niin sitten käy huonosti, koska nälkäisenä tulee ahmittua liikaa’. Tästä on seurannut se, että puputan pitkin päivää, ettei vaan tulisi nälkä. Ja paino ei taatusti putoa. Niinpä annoin piut paut näläntunteen pelkäämiselle. Esimerkki tältä päivältä: Söin aamupalan klo 9. Söin lounaan klo 12. Söin iltapalan klo 22. Klo 12-22 minulla oli kerran nälän tunne, mutta koska en ehtinyt syömään, se unohtui (ei välttämättä hyvä asia, mutta ei nyt mennä siihen). ’Ai mulla on nälkä? No, en mä tähän kuole.”

Meillä jokaisella on oma sisäinen syömisrytmimme. Ylipainoisille saattaa olla hyväksi syödä säännöllisesti kellon mukaan kolmen tunnin välein. Tai sitten ei ole. Kolme isompaa ateriaa päivässä sopii monille. Ja aivan yhtä monet ovat selkeästi aamu- tai iltapainotteisesti syöviä. Tärkeintä on tiedostaa oma luontainen syömisrytmi, noudattaa sitä, ja ennen kaikkea oppia tunnistamaan oikea nälkä, ja erottamaan se tunne- tai tapanälästä.

5. Elä tässä ja nyt
Älä lykkää elämää, vaan elä tässä ja nyt. Rakasta itseäsi jo tänään. Rakasta itseäsi sellaisena kuin olet, ja hyväksy ajatus, että olet vielä matkalla tavoitteeseesi.

PS. Kuudes vinkki kuuluu: Hanki hyppynaru ja ala hyppiä!

 

  • Permalink
  • 121 views

Lisää kommenttisi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä* merkityt kentät tulee täyttää.

Kommentit

  • Erja Viuhkola, 5 vuotta sitten

    Nuku hyvin…joo vaan entäs jos ei vaan nukuta vaikka mitä tekis. Nukahdan hyvin helposti mutta nukun kahden tunnin pätkissä ja aamulla sitten kyllä nukuttaisi kun herään kellon pirinään. Lääkäri sanoo, että unilääkkeestä ei ole apua kun kerran nukahdan helposti. Nyt on kokeilussa melatoniini..toistaiseksi ei mitään vaikutusta.

    • Varpu, 5 vuotta sitten

      Unihäiriöt on todella vaikeita välillä hoitaa. Melatoniini auttaa toisilla, kaikilla ei. Minuun eivät vaikuttaneet mitenkään. Minulla auttavat valeriaana-humalayrttikapselit, mutta en niidenkään avulla nuku yhteen menoon koko yötä. Tarkkaa unen- ja stressinhoitoa, niin herään vain kerran yöllä…

  • Maarit Lindfors, 5 vuotta sitten

    Olen päivin kanssa samaa mieltä,vaikka en olekaan koskaan ajatellut asiaa näin. Putosi kivi sydämeltä. Olen ollut jojottaja viimeiset 30 vuotta (erittäin epäterveellistä). Joskus oikeasti olen ilahtunut kun on kerrankin ollut nälkä!! Ja kyllä, monien pudotusohjeiden mukaan on syötävä 2 – 4 tunnin välein, että elimistöllä olisi jotain mitä polttaa.
    Kiitos Päivi, sait minut ajattelemaan asiaa toiselta kantilta. Ja kyllä, taidan odotella nälän tunnetta ennen kuin seuraavan kerran syön. Ja hankin sen hyppynarun:)