Alkuvoimaa luonnosta

Ajatuksia kokonaisvaltaisesta terveydestä.

Ihan kiinalainen dieetti

Varpu Tavi, 22.8.2017, Kuurit & Detox, Painonhallinta, Ravitsemus & Ruoka

Vietin Kiinassa kuusi viikkoa –  ja laihduin viisi kiloa siinä sivussa. Kotiin palattuani pohdin syitä helppoon laihtumiseeni. Kroppani on niitä evoluution luomia, jotka kynsin hampain vastustavat kaikkea laihtumista. Hiilaritietoinen ruokavalio auttoi vaihdevuosiin asti. Vaihdevuosikiloja en ole aiemmin saanut pois millään (järkevällä!) menetelmällä.  Löysin Kiinassa muutamia ratkaisevia muutoksia, jotka vaikuttivat laihtumisessani.

Tässä lyhyt johdatus ihan kiinalaiseen dieettiin, olkaa hyvä.

 

Olin oppilaana Wudangshanilaisessa kungfuakatemiassa harjoittelemassa Viiden eläimen qigongia. Kuten aikataulusta näkyy, meillä oli viisi tuntia päivässä treeniä. Treenit koostuivat meditaatioista, qigongista, taijiaskelista ja muutaman kerran kungfupotkuistakin. Ruokaa tarjottiin kolme kertaa päivässä säännöllisiin aikoihin.

 

 

 

 

Aamiainen: kananmuna, suolatonta maissikeittoa, pikkelöityjä ja hapatettuja kasviksia pari ruokalusikallista, sekä upporasvassa paistettu vehnäkasvispiirakka, joita söin ehkä neljä kertaa koko aikana.

 

 

 

Toinen vaihtoehto oli congee eli kiinalainen versio kauralimasta: riisivelliä. Oikeaoppisesti congee tehdään niin, että laitetaan 1 osa riisiä ja kolme osaa vettä, ja kypsennetäään hitaasti useampi tunti. Käytännössä akatemiassa käytettiin näin edellispäivän jämäriisit. Riisilima oli hyväksi ruoansulatukselle, joten söin sitä.

 

 

 

Tässä kuvassa näkyvää raa’an korvapuustin näköisiä sämpylöitä oli tarjolla joka aamu. Söin sellaisen kaksi kertaa, ensimmäisellä kerralla maistaakseni ja toisella nälkääni. Se on höyryttämällä kypsennettyä valkoista vehnää, joka ei maistunut puulle ei haavalle.

 

 

 

Lounas ja päivällinen koostuivat aina keitosta ja pääruuasta, jossa oli kasvis- ja liha/kalavaihtoehdot, joista saimme valita. Ruoka annosteltiin kulhoihimme, ja yksi annos oli iso tarjoilusikallinen mutta ei kahta. Kasvikset oli aina höyrytetty tai keitetty. Tofua oli tarjolla usein.

 

 

 

Vasemman puoleisessa keitossa oli sattumina muutamia kiinalaisia juureksia, olin jättänyt tällä kertaa kalan ottamatta, koska se oli suolatonta ja kumimaista ja erittäin ruotoista. Kieltämättä tällaisen lounaan jälkeen oli kevyt olo. Lisukkeena oli kaikilla aterioilla valkoista riisiä, mutta useimmiten en ottanut sitä.

 

 

 

 

Kalapulla-kiinankaalikeittoa, tarjoilulusikallinen possupataa, vihreitä kasviksia ja lusikallinen riisiä. Maapähkinät olivat omaa tuunausta, lisäilin niitä useimmiten ruokaani. Ostin maapähkinöitä kaupungilta, ne olivat tuoreita ja halpoja. Muissa pähkinöissä maistui homemyrkky aflatoksiini, joten niiden ostokerta jäi yhteen.

 

 

 

Niinä päivinä, jolloin tarjolla oli riisin lisäksi bataattia, sain syödä herkkuruokaa. Parhaimmillaan ruokani oli, kun tuunasin keittoon gojimarjoja (erittäin edullisia Kiinassa) ja pääruokaan maapähkinöitä. Lisukkeena söin koko oleskeluni ajan merileväkeksejä. Ne olivat valkoista vehnää, mutta ainoita joita mainostettiin ”vähäsokerisina”. Lisätty sokeri niissä ei maistunut. Mutta sain niistä suolaa — ja vauhtia aineenvaihduntaan.

En osaa nimetä yhtä ratkaisevaa tekijää laihtumiseeni. Kaikki vaikuttaa kaikkeen!

Ensinnäkin söin säännöllisesti, kolme kertaa päivässä sekä yhden varhaisaamiaisen neljän viiden aikaan aamulla (merileväkeksejä). Toinen syy silminnähden oli kalorivaje. Ensimmäisinä päivinä minulla oli nälkä, mutta hyvin pian totuin ja nälkä tuli vasta vähän ennen seuraavaa ateria-aikaa. Kolmannekseen en syönyt lainkaan maitotuotteita. En ole mistään löytänyt tieteellistä vahvistusta maidottoman dieetin tehosta, joten en väitä että se toimisi kaikilla. Minulle se ihmeekseni sopi niin hyvin, että päätin jatkaa sillä linjalla. Neljännekseen söin vain kypsennettyjä vihanneksia, enkä ylipäätään raakaruokaa kuin muutaman hedelmän koko aikana. Kypsennyksessä katoaa tietysti ravinteita, mutta se tekee ruoan helpommin sulavaksi. Se sopi minun mahalleni. Gojimarjoja nautin joko teenä tai keitossa, huomasin kiinalaisten laittavan gojimarjoja krysanteemiteehen ja matkin. Vanhastaan tiesin aasialaisen tavan lisätä niitä keittoihin. Nyt jos kokeilen syödä gojimarjoja sellaisinaan, saan heti ilmavaivoja. Viidennekseen treenasin kehoani ja mieltäni kaiket päivät. Qigongharjoitukset (ja erittäin vähäsuolainen ruokavalio) pistivät vauhtia munuaisteni toimintaan, ja sen kyllä huomasi, että kehoon varastoitunutta nestettä poistui!

Qigongin harjoitteleminen on meditaatioliikuntaa ja kun sen lisäksi meditoin paljon, myös mieleni voi hyvin. Reagoin (lähinnä kulttuurieroista johtuviin) stressitilanteisiin rauhallisella mielellä, stressini halliten.

 

Miten kiinalainen dieetti sujuu kotona?

Ei niin hyvin kuin Kiinassa, kuten arvata saattaa.  Olen jatkanut lähes-maidottomuutta, eli olen syönyt hiukan juustoa ja joskus jäätelöä. Olen jatkanut varsinkin aamuisin lämpimien ruokien syöntiä. Kotona (ja kesällä!) oli kaikenlaisia houkutuksia, kuten juuri sitä jäätelöä ja grilliruokaa. Sen lisäksi olen Kiinasta palattuani voimaharjoitellut raskailla painoilla säännöllisesti, se on ehkä lisännyt ruokahaluani, mutta ainakin lihaspainoani. Eurooppalainen ruokaympäristö ei oikein tue aasialaisdieetin noudattamista (kiinalainen pikaruoka ei sitä korvaa). Jos kotona voikin tehdä vastaavia ruokia itselleen, mies ei niitä kovin usein jaksa syödä, ja vieraille ei noin eksoottisia viitsi tarjota. Länsimaissa myös kaikenlaiset ruokahoukutukset ovat koko ajan läsnä. Kokeilkaapa vaikka katsella Instagramia pätkäpaastotessa! Kiloja on siis tullut takaisin, mutta eivät onneksi ihan kaikki. Pätkäpaastoilun olen huomannut hyväksi keinoksi tasapainottaa kesän rentoiluviikonloppuja. Syksyn koittaessa ja viikonloppureissujen sekä vieraitten vähentyessä minun on helpompi taas siirtyä (80-20-periaatteella) noudattamaan ihan kiinalaista dieettiäni.

 

Artikkelikuva: Briony Segal

Lisää kommenttisi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä* merkityt kentät tulee täyttää.