Alkuvoimaa luonnosta

Ajatuksia kokonaisvaltaisesta terveydestä.

Qigong hoitaa mieltä ja ruumista

Varpu Tavi, 3.8.2017, Mieliala

Täytin maaliskuussa 60 vuotta, ja sen kunniaksi vietin terveyskuukauden Kiinassa. Opiskelin qigongia wudangshanilaisessa kungfuakatemiassa ja meditoin päivittäin. Vietin viisiviikkoisen retriitin keho-mieli-harjoitusten parissa. Kiinasta palasi onnellinen ja aiempaa tasapainoisempi nainen, joka tuntee itsensä kolmekymppiseksi.

Kiinan kielen sana qigong tarkoittaa kirjaimellisesti työskentelyä elämän energian, qin, kanssa. Se on meditaatioliikuntaa, jossa yhdistetään rauhalliset ja pehmeät liikkeet kevyeen ja tasaiseen, ”vauvan” hengitykseen sekä tyyneen, meditatiiviseen mielentilaan. Qigongharjoituksia käytetään rentoutumiseen, sairauksien ennaltaehkäisyyn sekä terveyden omahoitoon, itsekasvatukseen sekä taistelulajien apuharjoituksina. Taistelulajit jaetaan niin kutsuttuihin sisäisiin ja ulkoisiin; siinä kungfuakatemiassa, jossa opiskelin, opetettiin sisäisiä, taolaisia taistelulajeja. (Taolaisuus on tuhansia vuosia vanha kiinalainen filosofia, joka on yksi Kiinan kolmesta suuresta opista kongfutselaisuuden ja buddhalaisuuden rinnalla. Taolaisuus on filosofiana skeptinen, suvaitsevainen, auktoriteettien vastainen ja yksilökeskeinen, siihen sisältyy myös ajatus siitä, että ihminen on osa luonnon kiertokulkua. Taolaisten ajatusten pohjalta syntyi myöhemmin zenbuddhismi.)

Qigonharjoitusten muotoja on lukuisia, sekä dynaamisia että staattisia. Vanhemmat qigonglajit olivat alunperin salaisia harjoituksia, joiden tieto siirrettiin valikoiduille yksilöille, myöhemmin kehittyi useita eri terveysqigongin lajeja. Harjoittelin viisi tuntia päivässä. Keskityin opettelemaan Viiden eläimen qigongia, Baduanjinia sekä Daojiao Huogu qigongia. Näistä Viiden eläimen qigong on ehkä vanhinta kerrostumaa qigongharjoituksissa, halusin päästä terveystiedon tuhansia vuosia vanhoille alkulähteille. Badjuanjin (toiselta nimeltään Eight Brocade, eli kahdeksan terveydelle kallisarvoista harjoitusta) sekä Huogu (taolainen ”luustoa elävöittävä” harjoitus) ovat terveysqigongia.

Qigongin ja taijin terveysvaikutuksia on tutkittu Kiinassa, mutta toistaiseksi tutkimusmenetelmät eivät ole vastanneet länsimaisia standardeja. Voin siis puhua vain omasta kokemuksestani: minulle vaikutukset olivat lähes järisyttävät. Harjoittelu hoiti niin mieltä kuin kehoakin hyvin tehokkaasti.

Fyysisistä vaikutuksista selkein oli notkeuden lisääntyminen ja munuaisten toiminnan tehostuminen. Henkisiä vaikutuksia oli rauhallisuuden ja onnellisuuden muuttuminen lähes pysyväksi mielentilaksi. Taolainen meditointi tehdään usein seisten. Sitä perustellaan qin eli elämän energian vapaammalla kierrolla. Meditointituokiot olivat pitkiä (länsimaisesta näkökulmasta), ne kestivät 40-50 minuuttia. Muutamina päivinä meditoimme pariinkin kertaan.

Törmäsin vastikään tutkimukseen, jossa oli tutkittu yhden viikon henkisen retriitin vaikutusta ”onnellisuushormonien” tuotantoon. Tutkimus osoitti, että ne lisäävät aivojen dopamiinin ja serotoniinin tuotantoa. Jatkotutkimuksissa halutaan selvittää, onko vaikutusta sillä, minkä lajin henkinen retriitti on kyseessä, vaikuttavatko jooga-, qigong- tai kristillinen retriitti samalla tavoin. Ajattelen, että vaikuttavat.

 

Tutkimuslähde

Andrew B. Newberg & al.: Effect of a one-week spiritual retreat on dopamine and serotonin transporter binding: a preliminary study (Journal Religion, Brain. Behavior; Received 12 Jun 2016, Accepted 26 Nov 2016, Published online: 22 Mar 2017)

Kuva Varpusta: Briony Segal

Lisää kommenttisi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä* merkityt kentät tulee täyttää.