Alkuvoimaa luonnosta

Ajatuksia kokonaisvaltaisesta terveydestä.

Täysjyväriisillä kesäkuntoon

Varpu Tavi, 9.5.2017, Alfred Vogel, Kuurit & Detox, Painonhallinta, Ravitsemus & Ruoka

Bikinikuntoonhan pääsee laittamalla bikinit ylleen, ja toki kesäkuntoonkin siirtymällä kesätunnelmiin. Mutta kumpaakaan kuntoa ei yhtään haittaa ihon ja kropan kauneuskuuri kasvisten, mehujen ja täysjyväriisin avulla. Juuri julkistetun tutkimustiedon mukaan täysjyvän syöminen jalostetun viljan sijaan lisää energiankulutusta ja edistää painon pudotusta.

Täysjyvän monet terveysvaikutuksethan on tutkimuksissa osoitettu, mutta painoa alentava vaikutuskin on nyt osoitettu. Tutkimuksessa koehenkilöt jaettiin kahteen ryhmään: toinen söi täysjyvää ja toinen valkaistuja, ja raffinoituja viljatuotteita. Ensimmäisten kahden viikon ajan molemmat ryhmät söivät samalla tavoin, ja jokaisen yksilöllinen energiantarve määriteltiin. Sen jälkeen ryhmät eriytyivät, mutta ruokavalioiden ero oli etupäässä kuitu- mutta myös ravinnesisällössä. Jalostetut viljatuotteethan eivät ravinteita sisällä kuin lisättyinä. Rasvan, proteiinin ja hiilihydraattien suhde oli molemmilla sama.

Tutkijat vertasivat täysjyvän ja ja jalostetun viljan vaikutuksia aineenvaihdunnan nopeuteen ja ulostustiheyteen sekä koehenkilöiden kylläisyyden ja nälän tuntemuksiin. Tutkimuksen aikana seurattiin koehenkilöitten painoa, aineenvaihduntaa sekä verensokeria. Havaittiin, että täysjyväryhmnä kulutti ylimääräiset 100 kcal päivässä verrattuna jalostettuja viljatuotteita syöviin. Tuo kulutus vastaa noin puolen tunnin reipasta kävelyä, joten se ei ole ihan mitätön. Tutkimuksessa käytettiin kaupallisia täysjyvätuotteita. Tutkijaryhmän oletus on, että jalostamattomat, kokonaiset täysjyvät kuten täysjyväriisi saattavat lisätä energiankulutusta ja ulostustiheyttä vielä enemmän kuin täysjyväjauhot.

Alfred Vogel kirjoitti kirjassaan Luonto, paras lääkitsijä:

”Puhdas viljatärkkelys voi perunatärkkelyksen lisäksi aiheuttaa tai ainakin lisätä ummetusta. Kaikista viljalajeista riisi aiheuttaa vähiten ummetusta. – – Täysjyväriisin etu on lisäksi se, että se täyttää nopeasti ja pitää näläntunteen kauan poissa. Näin tulee toimeen pienemmällä ruokamäärällä. Kun syö vähemmän, rasittuu haima vähemmän. Useinhan juuri haima kärsii ylensyönnistä. Haiman parantamiseksi on tärkeää syödä luonnollista ruokaa, syödä hitaasti ja pureskella huolellisesti. Haiman hyvä toimina vaikuttaa edullisesti suolentoimintaan. Tärkkelysravintoa ei tule syödä paljon, vaan ateriaan pitää kuulua pääasiassa vihanneksia ja salaatteja.”

Vogelin luonnonmukaisesti viljellyn täysjyväriisin jyvistä on poistettu vain uloin kuorikerros. Tärkeimmät osat, alkiolehti ja alkio arvokkaine kivennäisaineineen ovat tallella. Täysjyväriisin happo-emästasapaino on lähes neutraali joten se sopii myös useille herkkävatsaisille. Täysjyväriisi on luontaisesti gluteenitonta ja sopii tietysti myös vegaaniruokavalioon. Alfred Vogel sanoi täysjyväriisin olevan myös mainiota ruokaa verisuonien terveydelle ja verenpaineelle.

Vogelin riisikuuri on kevennnetty ruokavalio, jonka aikana syödään höyrytettyä täysjyväriisiä, sipulia ja omenia. Kuurijuomina ovat Molkosan-vesi, yrttitee ja porkkanamehu. Jo viiden päivän puhdistuskuuri antaa tuloksia: paino putoaa, iho näyttää kirkkaammalta ja mieli kohenee. Mielen kohenemisen yksi selitys on täysjyväriisin sisältämä tryptofaani, joka lisää aivojen mielihyvähormoni serotoniinin tuotantoa. Täysjyväriisi sisältää folaattia, niasiinia, niasiiniekvivalenttia, E-vitamiinia, K-vitamiinia, magnesiumia, kalsiumia, fosforia, seleeniä, sinkkiä, jodia ja rautaa.

 

Tutkimuslähde

J Philip Karl et al.: Substituting whole grains for refined grains in a 6-wk randomized trial favorably affects energy-balance metrics in healthy men and postmenopausal women (American Journal of Clinical Nutrition March 2017 vol. 105 no. 3 589-599I)

 

Lisää kommenttisi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä* merkityt kentät tulee täyttää.