Alkuvoimaa luonnosta

Ajatuksia kokonaisvaltaisesta terveydestä.

Apua kuiville, ärtyneille, väsyneille ja vanheneville silmille

Varpu Tavi, 11.4.2017, Ravitsemus & Ruoka, Rohtokasvit ja yrtit

Joka kymmenes keski-ikäinen ja jopa kolme neljästä yli 65-vuotiaista potee kuivasilmäisyyttä. Se ei ole mikään ihme, elämmehän ilmastoiduissa tiloissa ja vietämme aikaa tietokoneiden ja televisioitten ääressä. Kuivasilmäisyyteen vaikuttavat myös erilaiset lääkitykset, stressi —  ja ihan luonnollisella tavalla ikääntyminen. Kuivasilmäisyydessä silmät eivät tuota riittävästi kyynelnestettä. Kyynelnesteen tehtävä on huuhdella ja raavita silmää sekä pitää silmä kosteana. Kyynelneste sisältää myös entsyymejä, jotka neutraloivat mikro-organismeja silmästä.

Kuten kaikkeen muuhunkin terveyteen, myös silmien terveyteen voi vaikuttaa ruokavaliolla ja muilla elämäntavoilla:

  • Mene mahdollisimman usein ulos, pois ilmastoiduista tiloista ilmaviin tiloihin.
  • Rajoita netti- ja televisioaikaa.
  • Syö rasvaista kalaa, pellavansiemeniä, saksanpähkinöitä tai omega 3-ravintolisää. Omega 3-rasvahapot lievittävät kuivasilmäisyyttä ja hidastavat silmänpohjan rappeutumista iän myötä.
  • A-vitamiinin esiaste beetakaroteeni nautittuna yhdessä sinkin, E- ja C-vitamiinin kanssa hidastaa silmänpohjan rappeutumista. Siis: porkkanoita, pinaattia, lehtikaalia ja kesäkurpitsaa lautaselle. E-vitamiinia saa esimerkiksi manteleista ja auringonkukansiemenistä.
  • A-vitamiini vähentää hämäräsokeutta ja kuivasilmäisyyttä. A-vitamiinia saa maksasta, munista, voista ja maidosta. Vegetaristeille hyvä lähde on Biottan Porkkanamehu, josta saa runsaasti A-vitamiinia.
  • Bioflanovoidit hidastavat silmänpohjan rappeutumista ja saattavat ennaltaehkäistä kaihia.Bioflanovoideja saat teestä, sitrushedelmistä, mustikoista, kirsikoista, soijasta ja palkokasveista.
  • Seleeni ennaltaehkäisee ikääntymisen myötä kehittyvää silmänpohjan rappeutumatautia (AMD). Seleeniä saa täysjyväriisistä ja parapähkinöistä.
  • Myös sinkillä saattaa olla silmien rappeutumista vähentävä vaikutus.

Akuuttiin silmien ärtyneisyyteen ja väsymykseen auttaa A.Vogelin Silmätippa. 

Sen vaikuttavat aineet ovat hyaluronihappo ja silmäruoho, jotka lievittävät silmien ärsytystä nopeasti. Hyaluronihappo on kehon oma aine, joka muistuttaa silmän löuonnollista kyynelnestettä. Se sitoo kosteutta jopa kolme kertaa oman painonsa verran ja pysyy silmässä pitkään. Lisäksi se parantaa sarveiskalvon kosteutta ja vähentää kyynelnesteen haihtumista. Silmäruohoa (Euphrasia offisinalis) on perinteisesti käytetty silmien hoidossa. Se lievittää kutinaa ja ärsytystä, ja sillä on lievä antiseptinen ja tulehdusta alentava vaikutus. Silmäruoho vaikuttaa myös silmätippojen koostumukseen, se tekee tipan helpommin annosteltavaksi.

A. Vogelin Silmätipassa on tippamekanismi, jonka avulla tuote säilyy avattuna jopa puoli vuotta. Mekanismin ansiosta tuote on lisäaineeton, eikä sitä tarvitse säilyttää jääkaapissa, vaan sitä voi pitää vaikkapa käsilaukussa aina mukana.

Varpu testaa

En kärsi varsinaisesta kuivasilmäisyydestä, mutta ärtyneistä ja väsyneistä silmistä aika ajoin kyllä. Silmäni ovat erittäin herkästi ärsyyntyvät ja punoittavat. A. Vogelin Silmätipan annostelija tuntui ensimmäisellä kerralla jäykältä, mutta kun tekniikan oivalsi, tipan tiputtaminen sujui helposti. Annostelu on todellakin yksi tippa! Se ei ärsyttänyt silmää, ja virkistävä, ikään kuin kirkastuva maisema, ilmeni välittömästi. Koska olen jo sen ikäinen, että silmänpohjan rappeutumasairaudet, kaihi ynnä muut kolkuttavat ovella, A. Vogelin Silmätipasta tuli pysyvä seuralainen.

Lisää kommenttisi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä* merkityt kentät tulee täyttää.