Alkuvoimaa luonnosta

Ajatuksia kokonaisvaltaisesta terveydestä.

Paastolla uuteen alkuun

Varpu Tavi, 11.1.2017, Kuurit & Detox

Paastoaminen ja pätkäpaastoaminen ovat oikein sovellettuina tehokkaita keinoja katkaista huonoiksi luisuneita tapoja ja aloittaa taas puhtaalta pöydältä. Kalorirajoitus eri muodoissaan on myös ainoa tieteellisesti varmaksi osoitettu ikääntymisoireiden hidastamisen keino. Uusin tutkimus osoittaa, että paastolla on hyviä terveysvaikutuksia immuunipuolustuksessa ja jopa syövän hoidossa.

Vaikka ei haluaisikaan huijata itseään pyhillä päätöksillä, vuoden vaihtuminen on hyvä aika aloittaa henkinen ja fyysinen uudistuminen. Tässä uudistumisessa paastoaminen toimii niin mielen kuin kehon tasoilla. Tilapäinen syömisestä pidättäytyminen tai kalorien radikaali rajoittaminen auttaa pääsemään eroon jouluna herkkujen suuntaan lipsuneesta syömiskierteestä, ja samalla tehdä hyvää terveydelle. Perinteisesti paastoa on käytetty uskonnollisena tai ylipäätään henkisenä harjoituksena. Monille ihmisille paasto toimiikin henkisten ”kuona-aineiden” poistajana, kun halutaan muuttaa elämäntapoja tai jopa miettiä oman elämän suuntaa.

Etelä-Kalifornian yliopistossa professori Valter Longon johtamassa tutkimussarjassa seurattiin ensin solutason muutoksia hiivassa, sen jälkeen hiirillä paaston vaikutuksista iho- ja rintasyövän kehittymisessä. Hiiritutkimus antoi suuntaa ihmisillä tehdylle tutkimukselle. Hiirikokeissa toteutettiin nelipäiväisiä niukan ravinnon jaksoja kaksi kertaa kuukaudessa. Immuunijärjestelmän lisäksi pätkäpaastoaminen paransi hiirten kognitiivisia kykyjä ja vähensi luukatoa.

Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet kalorirajoituksen merkityksen ikääntymisoireiden ehkäisyssä. Professori Longon tutkimusryhmä on löytänyt tutkimuksissaan viitteitä siitä, että jaksottaisella paastoamisella on selkeitä ikääntymistä hidastavia vaikutuksia. Tähänastiset kokeet on tehty hiivoilla ja hiirillä, joten lisätutkimuksia tarvitaan, mutta hiirillä tehty koe osoitti, että paastoamisjaksot vauhdittivat hiirten aivojen hermosolujen uusiutumista ja paransivat muistia sekä oppimiskykyä. Hiivasolut ovat yksinkertaisia organismeja, joiden avulla Longo työryhmineen halusi selvittää paaston biologisia vaikutuksia solutasolla. Hiirikokeilla puolestaan selvitetään paaston vaikutuksia pitkällä tähtäimellä (hiirten elinaika on niin lyhyt). Ihmisillä tähän mennessä tehdyt paastotutkimukset antavat viitteitä siitä, että hiiva- ja hiirikokeet ovat sovellettavissa ihmiseen.

Tutkimussarjan kolmannessa osassa, joka toteutettiin 19 ihmisen pilottikokeena, todettiin jaksottaisen niukkaravinteisen erikoisruokavalion eli niin kutsutun pätkäpaaston uudistavan immuunijärjestelmää lähes samalla tavalla kuin täydellinen vesipaasto. Koeryhmä pätkäpaastosi neljänä peräkkäisenä päivänä kolmen kuukauden ajan. Paastoaminen samoin kuin paaston kaltaisen aineenvaihdunnan tilan saavuttaminen pätkäpaastolla on havaittu uudistavan veren valkosoluja ja siten vahvistavan kehon immuunitoimintaa taistelussa tulehduksia ja syöpää vastaan. Nämä tutkimustulokset ovat vasta alustavia, mutta Valter Longon mukaan on nähtävissä viitteitä siitä, että tulevaisuudessa jaksottaista paastoamista voitaisiin käyttää kemoterapian tukena taistelussa syövän leviämistä vastaan. Tutkijoiden tekemässä kliinisessä kokeessa havaittiin immuunijärjestelmän suojautuvan myrkyttymiseltä, kun ryhmä potilaita paastosi 72 tuntia ennen kemoterapiaa.

Sveitsiläiset luontaisparantajat Max Bircher-Benner (joka muuten oli alkuperäisen myslin kehittäjä), ja Alfred Vogel sekä itävaltalainen kansanparantaja Rudolf Breuss suosittelivat 1900-luvulla säännöllisiä paastoamisjaksoja sekä paaston käyttämistä erilaisten sairauksien hoidossa. Breuss herätti radikaaleilla näkemyksillään runsaasti pahennusta skeptikkojen parissa, koska hän hoiti syöpäsairaita paastolla. Breussin puolustukseksi on sanottava, että hän ei kehottanut ketään lopettamaan kemoterapiaa, vaan hoiti sellaisia tapauksia, joiden kohdalla virallinen lääketiede oli jo nostanut kädet pystyyn. Usein menestyksellä. Tuleva tutkimus osoittanee, oliko Breuss aikansa edelläkävijä ja visionääri. Max Bircher-Benner puolestaan oli lääkäri ja ravitsemusuudistaja, jonka sanatorio oli useiden politiikan ja taiteen huippujen suosiossa. Sanatoriossa kävivät terveyttään kohentamassa esimerkiksi kirjailijat Rainer Maria Rilke, Hermann Hesse sekä Thomas Mann, joka on kirjoittanut ajasta humoristisia kommentteja.

Paaston aikana tapahtuu lyhyesti sanottuna se, että elimistö käyttää energialähteinään aluksi lihasten ja maksan glykogeenivarastoja sekä rasvaa. Kun paasto jatkuu pidempään, keho alkaa ensin tuottaa hermostoa varten ketoniyhdisteitä rasvasta ja lopulta hajottaa lihasten proteiinia energianlähteeksi. Vesipaasto on paastoista rankin, ja elimistö kestää sitä hyvinvoivana vain muutaman päivän. Mehu- ja liemipaastoissa elimistö saa jonkin verran sokereita sekä pieniä määriä muita ravintoaineita. Mehupaasto sisältää tavallisesti kahdestasadasta neljäänsataan kilokaloria energiaa päivässä.

Varoituksen sana: paasto ei sovi vielä kasvuiässä oleville, odottaville äideille, ykköstyypin diabeetikoille eikä tietenkään syömishäiriöisille. Mikäli olet jatkuvalla lääkityksellä, keskustele hoitavan lääkärin kanssa ennen paaston aloittamista. Vaihdevuosien aikana paastoaminen ei tavallisesti ole hyväksi, mutta mikäli olet kokenut paastoaja, saattaa olla ettei siitä ole haittaa. Älä koskaan aloita paastokeiluja huonossa ravitsemustilassa sairauksien tai laihdutuksen jälkeen, stressaantuneena tai masentuneena.

Alfred Vogel suositteli säännöllista paastoamista paastomehujen avulla. Muistathan nauttia paastotessasi tarpeeksi nesteitä! Mikäli paaston aikana ei juoda tarpeeksi, paasto saattaa pikemminkin lisätä kuona-aineiden määrää kehossa.

Vogelin paastoamisohjeet löytyvät täältä.

 

Lähteet:

Sebastian Brandhorst & al.: A periodic diet that mimics fasting promotes multi-system regeneration, enhanced cognitive performance and healthspan (Cell Metab. 2015 July 7; 22(1): 86–99:doi:10.1016/j.cmet.2015.05.012.)

Rudolf Breuss: Advice on the prevention and natural treatment of numerous diseases (Rudolf Breuss Publishers, 3. p. 2012)

____________

Lisätietoja ja käytännön neuvoja erilaisiin paastoamismenetelmiin löydät yhdessä lääkäri Anna Sillanpään kanssa kirjoittamastani kirjasta Pätkäpaasto – 5:2, rasvapaasto ja 15 muuta tehokasta tapaa laihtua (Gummerus 2013)

 

 

Lisää kommenttisi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä* merkityt kentät tulee täyttää.