Alkuvoimaa luonnosta

Ajatuksia kokonaisvaltaisesta terveydestä.

Vogel Detox ja pätkäpaasto

Varpu Tavi, 19.8.2014, Kuurit & Detox

Kesän grillailu- ja chillailukausi alkaa olla taas lopuillaan – ja se kyllä näkyy monien meidän naamasta ja mahasta! Ei hätää kuitenkaan, Vogelin Detox yhdistettynä pätkäpaastoon on tehokas tapa saada turvonnut keho takaisin kuosiin.

Jos paino ei ole noussut, mutta haluat tehostaa maksan toimintaa, poistaa helteiden aiheuttamaa turvotusta ja energisoida oloa, kahdesta neljään viikon Vogelin Detox-kuuri on mainio keino siihen. Tarkka päiväohjelma löytyy saman linkin takaa.

Mikäli kuitenkin jäätelö ja siideri ovat maistuneet vähän turhankin hyvin, tehokkain ruotuunpalaamiskeino on yhdistää Vogel Detox pätkäpaastoon. Voit valita pätkäpaastomenetelmistä itsellesi sopivimman tai yhdistellä erilaisia versioita. Malliohjelmassa olen yhdistellyt eri versioita, mutta tietenkin sitä voi soveltaa omaan elämään parhaiten käyvällä tavalla.

Muista kuitenkin, että mikään pätkäpaastomenetelmä ei sovi sinulle, mikäli olet ykköstyypin diabeetikko, raskaana tai syömishäiriöinen. Jos sairastat jotakin kroonista sairautta, keskustele hoitohenkilökunnan kanssa ennen pätkäpaaston aloittamista. Lisää tietoa pätkäpaastosta löydät kirjastani Pätkäpaasto – 5:2, rasvapaasto ja 15 muuta tehokasta tapaa laihtua.

Vogel Detox & Pätkäpaasto 

Päivittäin: Joka aamu ensimmäiseksi 1 rkl Molkosania tai Molkosan Fruitia (ruoansulatuksen herättämiseen) ja 10 tippaa Solidagoa (nesteen poistoon) veteen sekoitettuina. Ennen ruokailua 1 rkl Molkosania veteen sekoitettuina. Aterioitten jälkeen 1 Antitox-tabletti veden kera.

Vähennä suolan käyttöä. Hyviä vinkkejä siihen löydät yhteistyössä Vogelin kanssa kirjoittamastani oppaasta Suola ja terveys.Mikäli et ole parantumaton kahvikissa, korvaa kahvi Bambujuomalla. Jos et edes halua pärjätä ilman kahvia (kuten minä), juo luomukahvia mukillinen päivässä. Korvaa muut tapakahvikupilliset vihreällä teellä, jossa on hiukan kofeiinia. Vaihtele yrttiteelaatuja. Juo lisäksi puhdasta vettä. Mikäli pelkkä vesi ei maistu (tai Molkosan Original ja Fruit), voit tehdä raikkaan juoman jääpaloista, vedestä ja Molkosan Vitalitystä.

Jos kärsit huonosta ruuansulatuksesta, ota Cynaraa (artisokkauute) ennen ruokailua. Se aktivoi ruuansulatusentsyymien toimintaa, ja ruoka sulaa paremmin.

Detoxviikot ovat luonnollisesti tipattomia.

Nesteenpoistoa ja aineenvaihduntaa vauhdittavat ruoka-aineet

Mausteet: kurkuma, rosmariini, intiankumina (ajowan) ja kumina ja fenkolinsiemen.

Marjat ja hedelmät: mustaherukka, puolukka, persikka ja päärynä.

Villivihannekset ja kasvikset: voikukka, nokkonen, poimulehti, sinimailasen idut (alfalfa), vesikrassi, selleri, lehtiselleri, merilevä, kurkku, latva-artisokka, palsternakka ja purjo.

Yrtit: vihreä tee sekä koivunlehti- ja peltokorteyrttiteet, persilja, kynteli, meirami, oregano ja salvia.

 

Viikko-ohjelma:

1.-2. Päivä:

Noudata Annan ja Varpun Rasvapaastoa.

”Rasvapaasto Annan ja Varpun tapaan toteutetaan minimiannoksella proteiinia, kasviksilla, kasviöljyillä, pähkinöillä ja siemenillä sekä tarvittaessa kahdella annoksella marjoja tai yhdellä hedelmällä päivässä. Idea on karsia ruokavaliosta kokonaan pois vilja- ja maitotuotteet sekä vähentää proteiinin saantia.
Energia otetaan siis rasvasta eli siemenistä, pähkinöistä, avokadosta ja kasviöljyistä. Päivittäinen proteiinintarve tyydytetään perusannoksilla hyvistä proteiinilähteistä. Suojaravinteet saadaan kasviksista ja ”psyykeruoka” eli päivän herkku marjoista ja hedelmästä (paitsi banaanista ja ananaksesta), mikäli tarpeen.”
Varpu Tavi ja Anna Sillanpää: Pätkäpaasto (Gummerus 2014)

3. Päivä: Smoothiepäivä/ mehupaasto/ 500-600 kcal päivä.

4.-5. Päivä: Annan ja Varpun Rasvapaasto.

6. Päivä: Smoothiepäivä/ mehupaasto/ 500-600 kcal päivä.

 7. Päivä: Syö Vogelin Detox-kuurin ohjeiden tyyliin suunnilleen kulutuksesi verran.

Aloita alusta. Jatka kunnes olet tavoitteessasi.

Liikunta:

Rasvapaastopäivinä sekä 7. päivänä voit harrastaa liikuntaa normaalitehoilla. Mikäli harrastat jotakin räjähtävää energiaa vaativaa liikuntalajia, joudut muokkaamaan viikko-ohjelmaa niin, että treenipäivinä syöt päivän 7. mukaan. Tiukkoina kalorivajepäivinä kävele, venyttele, joogaa, harrasta pilatesta tms. Meditoi ja harjoita tietoista läsnäoloa joka päivä.

Huomaat, että hyvin pian peilistä katsoo kirkasihoinen ja vitaali ihminen!

Lisää kommenttisi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä* merkityt kentät tulee täyttää.